Petor a Otec nebeský v širokom údolí 7+

Rozprávka sleduje osudy chlapca, ktorého krstná čapica ovplyvní jeho život. Prekonáva ťažkosti a nepriazeň osudu s pomocou pustovníka a Božieho požehnania. AI
Morálne ponaučenie AI: Trpezlivosť a čestnosť vedú k šťastiu aj po ťažkých skúškach.

Obsah

Podala Božena Němcová z Trenčianskej, v diele „Slovenské pohádky a pověsti“ r.1858.

Keď chodili svätý Petor s Otcom nebeským po širokom údolí, dostali sa raz v jednej dedine na krstiny[37]. Baby zhrnuli sa okolo Petra, aby dieťaťu niečo udelil; ale že nemal čo dať, vzala mu babka čapicu a posadila ju chlapčekovi na hlavu. Rozhneval sa Petor, lež Otec nebeský mu riekol:

„Keď to spôsob[38], nechže si ju má to dieťa tú čapicu.“

Zatým odišli.

Chlapček rástol a bol neslýchane krásny. Keď odrástol, pásal matkino stádo. I šiel raz zase poľom, kde chlapec pásol, Petor s Otcom nebeským. Povie tu Petor Otcu nebeskému:

„Otce nebeský, koľko rokov chodíme už po širokom údolí, ale veru som ešte nevidel takého krásneho chlapca, ako tohto pastierika!“

„To je ten chlapček, čo sme mu boli na krštení a čo baba tebe vzala čapicu,“ povie Otec nebeský.

„Bodaj babu!“ hneval sa Petor a prosil Otca nebeského, aby premenil chlapca na škaredého.

Otec nebeský urobil mu to kvôli.

Chlapec prihnal ovce domov a šiel k materi pýtať si večeru. Matka iba oči vytreštila, čo to za chlapčisko prišlo do domu a ešte pýta si aj večeru. A keď jej povedal, že je on jej syn, pochytila ohennú metlu[39] a vykúrila ho von volajúc:

„Choď mi z očú! Môj syn bol švárny, pekný až milá vec a ty si len ohava!“

Plačúci šiel chlapec do hory. Prišiel tam k jednému pustovníkovi a prosil si pre božie zmilovanie, hoci len kôrku chleba. Pustovník povyspytoval sa ho, kto je, čo je, odkiaľ je, a keď mu chlapec všetko vyrozprával, dal mu chleba a uložil ho.

Ráno, keď naspali sa, povie pustovník:

„Ale chlapče, keď teba tak doma nechcú poznať, mohol by si aj u mňa ostať. Mám i ja kŕdelec oviec, pásol by si mi ich. No, či zjednáme sa?“

Zjednali sa tak, že staré ovce ostanú pustovníkove; ale potom z jahniat a z mladých že polovica bude vždy chlapcova.

Chlapec na to išiel pásť a mal dobrú hrivnu: staré ovce kotili pekné jahňatá s rúnom až po zem. Keď pustovník videl, že chlapec takto dobre opatruje ovce, odišiel preč na ďalekú cestu a chlapcovi povedal len toľko:

„Všetkože mi dobre opatruj, ako dosiaľ, aby ti žiadna ovca neskapala. No, veď uvidím, keď prídem, či mi pravdu povieš!“

Chlapec pásal a opatroval ovečky aj ďalej. Ale bol toho už veru pekný kŕdeľ. Tu šiel zase popri kŕdli Petor s Otcom nebeským. Divil sa Petor peknému stádu; ale keď mu Otec nebeský riekol, že to stádo onen chlapec v jeho čapici pasie a polovica krásnych jahniat že je chlapcova, prosil Petor Otca nebeského, aby tú vec tak urobil, žeby tie chlapcove jahňatá odkapali.

Otec nebeský urobil mu to kvôli.

Chlapec pretrpel ešte i túto škodu. A keď vrátil sa pustovník, povedal pravdu, ako stalo sa; pustovníkovi oddal jeho ovce a zo svojich ukázal mu len kože. I radil mu pustovník, aby šiel do mesta, irchy[40] predal, za utŕžené peniaze zbožia nakúpil a to zasial. Chlapec poslúchol dobrú radu.

Z požehnania božieho rástlo mu všetko ako z vody a mal tak krásno siaťa, že tomu rovného v celom širokom údolí ani vidieť nebolo.

Zase šiel Petor s Otcom nebeským okolo role a Petor divil sa tomu krásnemu siaťu. Keď mu ale Otec nebeský riekol, že to krásne zbožie je toho chlapcovo, čo má jeho čapicu, prosil Petro Otca nebeského, aby mu naň poslal krupicu[41].

Otec nebeský urobil mu to k vôli.

Prišla hŕmava a krupica a znivočila všetko v poli; chlapcovi nezostalo ani byle. Chlapec pretrpel i túto nehodu.

I radil mu pustovník, aby šiel do mesta ku kráľovi, ktorý ma tri dievky; aby si len smelo pýtal jednu z nich, takže ešte stane sa kráľovým zaťom. Chlapec i v tom poslúchol pustovníkovu radu.

Pobral sa rovno do mesta, predstúpil smelo pred kráľa a pýtal si jednu z jeho troch dievčín za ženu. Doviedol ho kráľ k svojim trom dcéram a hovoril im:

„No, dievčatá, ktorá by z vás mala vôľu ísť za toho šuhaja?“

„Eh, radšej sa obesím na topoľ, ako by si svet zaviazala s takým strapákom!“ ozvala sa najstaršia a odvrátila sa preč.

„Ja by som radšej skočila do Váhu, ako by takú ohavu svojím pomenovala!“ riekla stredná a nechcela na to ani hľadieť.

„Ej veru, otecko, ja si ho vezmem; keď je nie pekný, bude dobrý!“ ozvala sa najmladšia a vzala si ho.

Bolo veselie. Šiel Petor s Otcom nebeským tým mestom a prišli aj na to veselie. Prijali ich pekne a uhostili štedre. I spytuje sa Petor Otca nebeského, čo to za príčina, že sa priam na tomto veselí zastavili a kto to ten mladý zať.

„Ten chlapček, čo mu baba dala tvoju čapicu; či ho nepoznáš?“ odpovedal na to Otec nebeský.

Tu milý Petor keď nazrel sa do utešenej tváre mladuchy a pozrel sa na škaredú tvár ženícha, prosil Otca nebeského, aby urobil ho zase takým pekným, akým býval. Otec nebeský ale urobil ho dva razy takým pekným, akým býval, že až celá svetlica osvietila sa od krásy šumného mladého zaťa. Nevestine hrdé sestry tak rozmrzeli sa nad tým, že jedna obesila sa na topoľ a druhá skočila do Váhu. Šuhaj ale so svojou najmladšou kráľoval šťastne.

Raz, keď zase chodil Petor s Otcom nebeským po širokom údolí, nemohli dostať nocľahu. Konečne prijal ich na nocľah jeden sedliak a opatril ich náležite dobrou večerou. Po večeri ukázal im na pec a Petor poponáhľal sa ľahnúť si k lopatám, že tam teplejšie býva; Otec nebeský uložil sa len tak na prípecok. Petor chválil si sám v sebe, že i na teplom leží, i dobrú večeru mal a ráno, nebodaj, že ešte lepšie počastujú ich.

Len čo zbrieždilo sa, už sedliak vstával a hneď aj volal na pocestných:

„Hore, hore!“

Petor čakal, či bude Otec nebeský vstávať; ale keď ten nehýbal sa, ostal ležať aj on. Po chvíli zvolal sedliak zase:

„Hore, chlapi! Keď ste mali večeru aj nocľah, choďteže aj do roboty!“

A keď Petor zase nehýbal sa, chytil milý gazda lopatu a vylátal ho.

Krivo videlo sa to Petrovi a obanoval, že si ľahol k lopatám. Medzitým akoby nič nebolo, prosil Otca nebeského, aby tento preľahol si už ako na to teplejšie miesto, k lopatám. Otec nebeský urobil mu i v tom po vôli.

O chvíľku vráti sa sedliak a zahreší:

„I bodajž ťa, veď ten pri tých lopatách ešte vždy drichme[42] ako medveď v zime! A čože tento na tom prípecku?“ Buchol tohto statočne do chrbta, v domnení, že i druhému voľač dostane sa na príučku. Keď ale Petor predsa nehýbal sa, namrzený sedliak šiel sám po svojej robote.

Petor ale prosil Otca nebeského, aby čím skorej odišli zo stavania tohto hugáňa, kde takto na raňajšok častujú. Otec nebeský bol už podvíhal sa hore, neriekol ani tak ani tak, len usmial sa trocha a pobrali sa preč; Petor za ním. I šli zase ďalej.

Ako tak chodia ďalej po širokom údolí, pošle raz Otec nebeský Petra, aby kúpil pečenú hus. Petor kúpil hus pečenú, ale lakomec oblizol, napačmal sa — a zjedol po ceste celé stehno. I spýtal sa ho Otec nebeský:

„Petor, kdeže ti má hus druhú nohu?“

„Tá nemala druhú!“ odsekol Petor nakrátko.

„Ach, či si to kedy videl, aby hus len jednu nohu mala?“ riekol mu na to Otec nebeský.

„Ľaľa, Otčíčku nebeský, tamto stojí hus o jednej nohe!“ ukázal Petor na kŕdelec hús, medzi ktorými jedna stála len na jednej nohe na ľade.

Otec nebeský nepovedal ani tak ani tak a šli ďalej.

Prišli do velikej hory a tam našli poklad. Otec nebeský vyňal poklad zo zeme a rozdelil na tri diely. Petor díval sa díval na tie hromádky, behali mu oči z jednej na druhú aj na tretiu, až i spýtal sa Otca nebeského:

„Komuže bude, Otče nebeský, ten tretí diel, keď sme iba dvaja?“

„Jeden bude mne, druhý bude tebe a ten tretí tomu, kto tú nohu zjedol!“ vyriekol Otec nebeský.

„No, Otčíčku nebeský, ja som ju zjedol, keď som bol hladný,“ priznal sa Petor.

Otec nebeský pomrzel sa trochu na Petra, že ho ocigánil[43], ale hneď zase udobril sa a dal mu tú tretiu hromádku, lebo mal Petra rád.

Ale Petor jaksi nechýrne gazdoval si s pokladom: bo keď chodili zas po širokom údolí, roztrhala sa mu košeľa a nemal za čo kúpiť si novú. Prišli k jednému plotu, na ktorom viselo dakoľko košieľ chudobnej ženy. Rečie Petor Otcu nebeskému, že si jednu z nich vezme. Otec nebeský nechcel na to privoliť, ale Petor riekol:

„Ech, predsa si ju len vezmem!“

Aj vzal si ju. Otec nebeský pokrútil hlavou, ale riekol len toľko:

„Keď si vzal, majže si, ale večer pôjdeš počúvať, čo bude baba vravieť.“

Keď večer prišla baba košele zberať z plota a zbadala, že jedna chybí, vravela:

„Eh, čo tam, to tam, nech ju Otec nebeský tomu požehná, kto si ju vzal.“

Zradoval sa naslúchajúci za plotom Petor takým rečiam a šiel Otcu nebeskému to oznámiť. Otec nebeský mu ale kázal, aby košeľu hneď zase na plot zavesil; bo že nemôž ukradenú vec podržať si tam, kde zlodeja požehnávajú. — Voľ-nevoľ poslúchol a šli ďalej.

Prišli zatým k druhému plotu, na ktorom viselo mnoho košieľ bohatej gazdinej. Rečie zase Petor Otcu nebeskému, že si jednu z nich vezme, že ich je tam mnoho. Ale Otec nebeský nechcel mu privoliť. Petor ale vzal si predsa tú košeľu.

„No, keď si vzal, majže si, ale večer pôjdeš počúvať, čo bude baba vravieť,“ riekol mu Otec nebeský.

Petor šiel večer na posluchy. Keď prišla baba zberať košele a videla, že jedna chybí, začala hrešiť:

„Bodaj toho čerti do ohenného pekla odvliekli, kto mne tú košeľu ukradol!“

Keď to Petor Otcu nebeskému oznámil, riekol Otec nebeský, aby si Petor tú košeľu podržal.

To vraj preto, že baba Petra k čertom posielala; aby Petor vedel, ako je ťažko ukradenú vec podržať.

[37] krštenie

[38] zvyk

[39] ometlo

[40] ircha — koža

[41] krupobitie, ľadovec

[42] spí; drichmať, drichnať

[43] obelhal

Toto je verzia rozprávky preložená do modernej slovenčiny s použitím umelej inteligencie za účelom ľahšieho porozumenia textu pre tých, ktorým už starý jazyk 19. storočia príliš nevonia. Môže obsahovať chyby, ale dúfame, že ich nebude veľa. Ak by ste nejakú našli, napíšte nám prosím.

Obsah Podala Božena Němcová z Trenčianskej, v diele „Slovenské rozprávky a povesti“ r. 1858. Keď chodili svätý Peter s Otcom nebeským po širokom údolí, dostali sa raz v jednej dedine na krstiny[37]. Ženy sa zhrnuli okolo Petra, aby dieťaťu niečo udelil; ale keďže nemal čo dať, vzala mu babka čiapku a posadila ju chlapčekovi na hlavu. Rozhneval sa Peter, no Otec nebeský mu povedal: „Keď to tak je[38], nech si to dieťa tú čiapku ponechá.“ Zatiaľ odišli. Chlapček rástol a bol nesmierne krásny. Keď vyrástol, pásol matkino stádo. Raz išiel zase po poli, kde chlapec pásol, Peter s Otcom nebeským. Povie tu Peter Otcovi nebeskému: „Otče nebeský, koľko rokov už chodíme po širokom údolí, ale veru som ešte nevidel takého krásneho chlapca, ako je tento pastierik!“ „To je ten chlapček, ktorému sme boli na krste a ktorému babka vzala tvoju čiapku,“ povedal Otec nebeský. „Bodaj by babka!“ hneval sa Peter a prosil Otca nebeského, aby premenil chlapca na škaredého. Otec nebeský mu to urobil na želanie. Chlapec prihnal ovce domov a išiel k matke pýtať si večeru. Matka len vytreštila oči, čo to za chlapčisko prišlo do domu a ešte si aj večeru pýta. Keď jej povedal, že je on jej syn, chytila ohnivé metly[39] a vykúrila ho von, volajúc: „Choď mi z očí! Môj syn bol švárny, pekný až milá vec a ty si len ohavnosť!“ Plačúci išiel chlapec do hory. Prišiel k jednému pustovníkovi a prosil o božie zmilovanie, hoci len o kúsok chleba. Pustovník sa ho vypytoval, kto je, čo je, odkiaľ je, a keď mu chlapec všetko vyrozprával, dal mu chleba a uložil ho. Ráno, keď sa zobudili, povedal pustovník: „Ale chlapče, keď ťa doma tak nechcú poznať, mohol by si u mňa ostať. Mám aj ja kŕdeľ oviec, pásal by si mi ich. No, či sa dohodneme?“ Dohodli sa tak, že staré ovce zostanú pustovníkove; ale potom z jahniat a z mladých polovica bude vždy chlapcova. Chlapec na to išiel pásť a mal dobrú úrodu: staré ovce rodili pekné jahňatá s rúnom až po zem. Keď pustovník videl, že chlapec takto dobre opatruje ovce, odišiel na ďalekú cestu a chlapcovi povedal len toľko: „Staraj sa o všetko, ako doteraz, aby ti žiadna ovca nezahynula. No, uvidím, keď prídem, či mi pravdu povieš!“ Chlapec pásol a opatroval ovce ďalej. Ale stádo už bolo veru pekné. Tu išli zase popri stáde Peter s Otcom nebeským. Peter sa čudoval peknému stádu; ale keď mu Otec nebeský povedal, že to stádo pasie onen chlapec v jeho čiapke a polovica krásnych jahniat je jeho, prosil Peter Otca nebeského, aby zariadil, že tie chlapcove jahňatá zahynú. Otec nebeský mu to urobil na želanie. Chlapec pretrpel aj túto škodu. Keď sa pustovník vrátil, povedal pravdu, ako sa stalo; pustovníkovi odovzdal jeho ovce a zo svojich mu ukázal len kože. Pustovník mu radil, aby šiel do mesta, irchy[40] predal, za zarobené peniaze nakúpil zrno a to zasial. Chlapec poslúchol dobrú radu. Z božieho požehnania všetko rástlo ako z vody a mal taký krásny porast, že mu v celom širokom údolí nemal kto konkurovať. Zase išli Peter s Otcom nebeským okolo polí a Peter sa čudoval tomu krásnemu porastu. Keď mu však Otec nebeský povedal, že to krásne zrno patrí chlapcovi, ktorý má jeho čiapku, prosil Peter Otca nebeského, aby mu naň poslal krupobitie[41]. Otec nebeský mu to urobil na želanie. Prišla búrka s krupobitím a zničila všetko na poli; chlapcovi nezostalo nič. Chlapec pretrpel aj túto nehodu. Pustovník mu radil, aby šiel do mesta ku kráľovi, ktorý mal tri dcéry; aby si smelo pýtal jednu z nich, a tak sa ešte stane kráľovým zaťom. Chlapec aj v tom poslúchol pustovníkovu radu. Vybral sa rovno do mesta, predstúpil smelo pred kráľa a pýtal si jednu z jeho troch dcér za ženu. Kráľ ho priviedol k svojim trom dcéram a povedal im: „No, dievčatá, ktorá z vás by chcela ísť za tohto mladíka?“ „Eh, radšej sa povraždím na topoľ, ako by som sa vydala za takého chlapca!“ ozvala sa najstaršia a odvrátila sa preč. „Ja by som radšej skočila do Váhu, ako by som si vzala takú ohavnosť!“ povedala stredná a nechcela sa na neho ani pozrieť. „Veru, otecko, ja si ho vezmem; keď nie je pekný, bude dobrý!“ ozvala sa najmladšia a vzala si ho. Bolo veselo. Peter s Otcom nebeským išli tým mestom a prišli aj na to veselie. Prijali ich pekne a pohostili štedro. Peter sa pýta Otca nebeského, čo je príčinou, že sa priamo na tomto veselí zastavili a kto je ten mladý zať. „To je ten chlapec, ktorému babka dala tvoju čiapku; či ho nepoznáš?“ odpovedal Otec nebeský. Keď sa milý Peter pozrel do utešenej tváre nevesty a na škaredú tvár ženícha, prosil Otca nebeského, aby ho urobil zase takým pekným, akým býval. Otec nebeský ho však urobil dvakrát krajším, ako býval, až celá miestnosť zažiarila od krásy šikovného mladého zaťa. Nevestine hrdé sestry sa tak rozčúlili, že jedna sa obesila na topoľ a druhá skočila do Váhu. Mladík však so svojou najmladšou šťastne vládol. Raz, keď zase chodili Peter s Otcom nebeským po širokom údolí, nemohli nájsť nocľah. Nakoniec ich prijal na nocľah jeden sedliak a pripravil im náležitú dobrú večeru. Po večeri ukázal im na pec a Peter sa ponáhľal ľahnúť si k lopatám, že tam je teplejšie; Otec nebeský si ľahol len tak na prípecok. Peter si chválil, že leží na teplom mieste, mal dobrú večeru a ráno ich určite ešte lepšie pohostia. Len čo sa rozvidnelo, sedliak už vstával a hneď volal na hostí: „Vstaňte, vstaňte!“ Peter čakal, či vstane Otec nebeský; keď však ten nehýbal sa, zostal ležať aj on. Po chvíli sedliak zvolal znova: „Vstaňte, chlapi! Keď ste mali večeru aj nocľah, choďte do práce!“ Keď Peter opäť nehýbal sa, chytil gazda lopatu a vyhnal ho. Peterovi sa to zdalo nespravodlivé a ľutoval, že si ľahol k lopatám. Medzitým, akoby nič nebolo, prosil Otca nebeského, aby si už ľahol na to teplejšie miesto, k lopatám. Otec nebeský mu aj v tom vyhovel. O chvíľu sa vrátil sedliak a zahrešil: „Bodaj by ťa, veď ten pri lopatách ešte stále spí ako medveď v zime! A čo tento na prípecku?“ Buchol ho poriadne do chrbta, mysliac si, že aj druhému voľač dostane na prípecok. Keď však Peter stále nehýbal sa, nahnevaný sedliak šiel sám robiť. Peter však prosil Otca nebeského, aby čo najskôr odišli zo stavania tohto gazdu, kde ich takto na raňajky pohostili. Otec nebeský sa už zdvíhal, nič nepovedal, len sa mierne usmial a vybrali sa preč; Peter za ním. Išli zase ďalej. Keď tak kráčali po širokom údolí, raz Otec nebeský poslal Petra kúpiť pečenú hus. Peter kúpil pečenú hus, ale lakomec oblizol, napchal sa a zjedol po ceste celé stehno. Otec nebeský sa ho spýtal: „Peter, kde má tvoja hus druhú nohu?“ „Nemala druhú!“ odsekol Peter krátko. „Ach, či si kedy videl, aby hus mala len jednu nohu?“ povedal mu Otec nebeský. „Pozri, Otče nebeský, tam stojí hus na jednej nohe!“ ukázal Peter na kŕdeľ husí, medzi ktorými jedna stála len na jednej nohe na ľade. Otec nebeský nič nepovedal a išli ďalej. Prišli do veľkej hory a tam našli poklad. Otec nebeský vybral poklad zo zeme a rozdelil na tri časti. Peter sa díval, díval na tie hromádky, behali mu oči z jednej na druhú aj na tretiu, až sa spýtal Otca nebeského: „Komu bude, Otče nebeský, ten tretí diel, keď sme len dvaja?“ „Jeden bude mne, druhý tebe a ten tretí tomu, kto tú nohu zjedol!“ povedal Otec nebeský. „No, Otče nebeský, ja som ju zjedol, keď som bol hladný,“ priznal sa Peter. Otec nebeský sa trochu zamračil na Petra, že ho oklamal[43], ale hneď sa zmieril a dal mu tú tretiu hromádku, lebo mal Petra rád. No Peter s pokladom nezachádzal dobre: keď znova chodili po širokom údolí, roztrhla sa mu košeľa a nemal za čo kúpiť si novú. Prišli k jednému plotu, na ktorom viselo veľa košieľ chudobnej ženy. Povedal Peter Otcovi nebeskému, že si jednu z nich vezme. Otec nebeský nechcel súhlasiť, ale Peter povedal: „Ech, predsa si ju vezmem!“ Vzali si ju. Otec nebeský pokrútil hlavou, ale povedal len toľko: „Keď si ju vzal, maj ju, ale večer pôjdeš počúvať, čo bude žena hovoriť.“ Keď večer prišla žena zbierať košele z plota a zbadala, že jedna chýba, hovorila: „Eh, nech ju Otec nebeský požehná tomu, kto si ju vzal.“ Peter sa potešil, keď počul také slová a išiel to oznámiť Otcovi nebeskému. Ten mu však prikázal, aby košeľu hneď zase na plot zavesil; lebo nemôže si ponechať ukradnutú vec tam, kde zlodeja požehnávajú. — Nakoniec poslúchol a išli ďalej. Prišli k druhému plotu, na ktorom viselo veľa košieľ bohatej gazdinej. Peter povedal Otcovi nebeskému, že si jednu z nich vezme, lebo ich je tam veľa. Otec nebeský mu však nechcel dovoliť. Peter si ju však vzal. „No, keď si ju vzal, maj ju, ale večer pôjdeš počúvať, čo bude žena hovoriť,“ povedal mu Otec nebeský. Peter šiel večer počúvať. Keď prišla žena zbierať košele a videla, že jedna chýba, začala nadávať: „Bodaj by ťa čerti do pekla odviedli, kto mi tú košeľu ukradol!“ Keď to Peter oznámil Otcovi nebeskému, ten mu povedal, aby si tú košeľu ponechal. To vraj preto, že žena Petra posielala k čertom; aby Peter vedel, aké ťažké je ukradnutú vec si ponechať. [37] krstiny [38] zvyk [39] metla [40] ircha — koža [41] krupobitie, ľadovec [42] spí; drichmať, drichnať [43] oklamal

Bibliografické údaje

Originálne vydanie

Autor: Pavol Dobšinský

Vydavateľ: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry

Mesto: Bratislava

Rok vydania: 1958

Údaje o rozprávke

Zväzok: III

Poradie v zväzku: 20

Jazyk: sk

Digitalizácia

Autor digitalizácie: Pavol Dobšinský

Názov digitalizovaného diela: Prostonárodné slovenské povesti (Tretí zväzok)

Vydavateľ digitalizácie: Zlatý fond denníka SME

Rok digitalizácie: 1958

URL zdroja: https://zlatyfond.sme.sk/dielo/389/Dobsinsky_Prostonarodne-slovenske-povesti-Treti-zvazok/20

Digitalizátori: Zuzana Behríková, Tomáš Sysel, Monika Morochovičová, Bohumil Kosa, Katarína Diková Strýčková, Robert Zvonár, Gabriela Matejová, Michal Daříček, Petra Vološinová, Alexandra Pastvová, Dalibor Kalna, Katarína Šusteková, Viera Studeničová